.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سرطان دومين عامل مرگ و مير در گيلان

مدير گروه بهداشت مدارس و بهداشت دهان و دندان گيلان گفت: سرطان بعد از بيماري‌هاي قلبي و عروقي، به عنوان دومين عامل مرگ و مير در استان به شمار مي‌رود.

علي‌نقي كريمي در همايش مضرات استعمال دخانيات در سالن اجتماعات معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گيلان به مناسبت روز جهاني بدون دود افزود: سه علت مرگ و مير شايع در جهان را بيماري‌هاي غير واگير، دخانيات و حوادث تشكيل مي‌دهند.
وي ادامه داد: استعمال دخانيات و بروز خطرهاي ناشي از استعمال آن اصلي‌ترين عامل مرگ زود رس به شمار مي‌رود و منبع عظيم درآمد براي كساني است كه از اين راه به تجارت مي‌پردازند.
كريمي با بيان اينكه تبليغات استعمال سيگار در دنيا بر روي زنان معطوف است، اظهار داشت: پيشگيري به عنوان مهم‌ترين راهكار عدم استعمال دخانيات است كه با آموزش امكانپذير بوده و اموزش نيز بايد از سنين پايين انجام شود.
وي تعداد افراد سيگاري در دنيا را يك ميليارد نفر برشمرد و تصريح كرد: 80 درصد استعمال دخانيات در كشورهاي در حال توسعه است و در اين ميان بايد به كودكاني كه در محيط‌هاي آلوده زندگي مي‌كنند توجه شود.
مدير گروه بهداشت مدارس گيلان با اشاره به اينكه دو سوم سيگاري‌هاي جهان در كشور هستند، خاطرنشان كرد: يكي از راهبردهاي سازمان بهداشت جهاني اين است كه اطلاعات و داده‌هاي موجود در كشورها را جمع‌آوري كند و آمار از استعمال دخانيات در دنيا را ارائه دهد.
به گفته كريمي 15 درصد مردم ايران سيگار مي‌كشند كه سهم زنان پنج درصد است و تمايل استعمال دخانيات در زنان در حال افزايش بوده كه ان را نوعي استقلال مي‌دانند.
وي عوامل موثر در استعمال دخانيات را فشار گروه‌هاي همسالان، تصوير ذهني فرد از سيگار، تفنن، سيگاري بودن نزديكان و اطرافيان و در دسترس بودن آن بيان كرد.
مدير گروه بهداشت مدارس گيلان افزود: پيش‌بيني مي‌شود در قرن 21، يك ميليارد نفر جان خود را بر اثر استعمال سيگار از دست بدهند، ضمن اينكه هر فرد سيگاري 20 سال عمر مفيد خود را با كشيدن سيگار از دست مي‌دهد.
كريمي تاثيرسيگار در ايجاد مرگ‌هاي زودرس را مهم ارزيابي كرد و گفت: سيگار يك عامل خطرزا است كه تاثير شگرفي در مرگ زودرس دارد و شش بيماري از هشت بيماري منجر به مرگ را تسريع مي‌بخشد.
وي با بيان مواد مضر در سيگار اظهار داشت: نيكوتين، آمونياك، مونوكسيد كربن، بوتان و آستون به عنوان مواد مضر در سيگار هستند كه به مرور زمان سبب بروز انواع بيماري‌ها در فرد سيگاري مي‌شوند.
مديرگروه بهداشت مدارس گيلان عوارض سيگار در زنان را بيشتر از مردان عنوان كرد و افزود: زناني كه باردار هستند و مادراني كه كودكان را پرورش مي‌دهند بايد از استعمال دخانيات پرهيز كنند، زيرا تاثير سو بر جنين و كودكان مي‌گذارد.
كريمي شعار سازمان جهاني بهداشت را در سال 2009 اخطار بهداشتي سيگار اعلام كرد و ادامه داد: يكي از سياست‌هاي پيشنهادي مبارزه با دخانيات، شعار روز جهاني بدون دخانيان است.
وي گفت: غذاهاي پر چرب، نمك سود، عدم تحرك و استعمال دخانيات منجر به بروز سرطان به ويژه سرطان‌هاي گوارشي در گيلان شده است كه بايد با آگاه‌سازي مردم از بروز هرچه بيشتر سرطان در استان جلوگيري كرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.097 seconds.